19 augusti, 2009

Praktiskt förvaring!


Veckans tips handlar om hur du skapar en praktisk förvaring för denna underbara hobby!

Som nybörjare är du oftast inte så kräsen och något större utrymme behövs sällan heller.
Men i takt med att intresset växer finns det en tendens till att du köper på dig mer papper, mer stämplar, mer pennor, mer... ja mer av allt helt enkelt. Det finns alltid saker du måste ha..
Någon som känner igen sig ? ;-)

Om du har utrymme skapa gärna en liten egen plats för ditt pyssel. En plats som skänker dig både glädje, avkoppling och ro. Det behöver inte vara ett helt rum utan det räcker att du har en liten plats med ditt pysselbord. Om du absolut inte kan frigöra något utrymme är det en god idé att skaffa en stor förvaringsväska så att du åtminstone har ditt material samlat på ett och samma ställe. Det får inte blir för meckigt att pyssla, så att du drar dig för att ta fram dina grejer.

Anpassa storlek på lådor, askar, plastfickor osv efter det du förvarar i dem. Sådant som du använder ofta har du nära dig och förvara allt lättillgängligt ... annars är risken att du inte använder det...

Gratis förvaring hittar du tex genom att fråga efter godislådor på godisaffären, spara på diverse förpackningar och askar osv. Altra gärna och märk vad du har var.

- Ett praktiskt och billigt sätt att förvara dina stämplar är i plastfickor i en pärm. Laminera ett ark med uppstämplade motiv. Sedan fäster du stämplarna ovanpå det laminerade arket och förvarar i en vanlig plastficka.

- En aftereightask är perfekt förvaring för QK 2 x 2 -dies. Rätt storlek och lätthanterat.

- Nya pizzakartonger är perfekt förvaring för papper


Här nedan ser du lite bilder på hur jag förvarar mina saker :-)


Jag förvarar mina blommor i glasburkar som jag tycker
är väldigt praktiskt. Burkar hittar du billigt på second hand eller loppis.
Jag sparar ALLA burkar som vi har över från matlagningen...


Banden förvaras i trådkorgar från IKEA.


Spetsbanden förvarar jag upprullade på toarullar som
jag hängt upp på en gardinstång.

Det hade varit jättekul att se bilder på ditt pysselrum eller hur du förvarar ditt material!

Bilderna kan du ladda upp under Tips & Idéer på forumet:

http://houseofinspirationforum.ecommunity.se/

13 kommentarer:

Pandora sa...

After Eight-asken var ju en bra idé och helt ny för mig. Ska genast leta efter en i skåpen (om jag nu har sparat nån tom). Ska mäta mina CB-dies också, undrar om inte en del av dem är 2 tum också...

Anonym sa...

Smarta tips!!!

Carina sa...

Att spara burkar till förvaring är något jag skall ta efter.Tror inte någon vill se mitt pysselrum ingen ordning eller reda.Fullständigt kaos råder hela tiden.

Elli sa...

Jätte bra!

maxell sa...

After Eight-asken är ett sånt där tips som jag suttit på alldeles för länge. Idén fick jag när jag tänkte vidare från en annan klassisk förvaring för dies - diabildsförvaring. Jag kör med den utdragbara varianten sedan ett bra tag tillbaka. Den fungerar som sagt ypperligt även om det är lite klurigt med att ha en "bra" sortering.

Därför får nog sorteringen anpassas för varje person. Dessutom går det att ha en mapp eller någon slags förteckning som komplement till asken även om jag själv inte har kommit så långt... än. :)

Å tänk vilken njutning det är att smälla i sig After Eight... för en god sak.

Godislådorna som smågodis kommer i är bra för förvaring av diverse saker inklusive pyssel. Jag har faktiskt 15*15 papper och 4*6" papper stående i såna. Det är exakt rätt storlek. De är även bra för att de är gratis, är genomskinliga och de kan staplas på varandra. Åsså går de att snygga till om man känner för det.

Eva J sa...

Underbara tips!!!
Ooops nu blev jag jätte sugen på After Eight..........

Fröken paj sa...

Tack för alla tipsen. Jag är i stort behov av att strukturera upp min scrappar hörna så alla tips är bra för mig. Tackar

annkan sa...

Bra tips där! Gillar den med spetsbanden!!
Roligt att få så många sköna tips.
Tack för en skoj ide'!

Unknown sa...

Och jag som letat efter nått smart. Toppen !!! Älskar de med burkarna.

Lene sa...

Vilka underbara tips. Ska genast köpa en After eight och börja samal på burkar! Säger som carina, Ni vill inte se hur jag har det just nu i alla fall!

Caroline sa...

Jättebra tips! Riktigt snyggt sätt att förvara med burkarna där oxå - kommer genast börja stoppa undan alla tomburkar =)
Väldigt smart oxå med After Eight-ask!

Petra sa...

Vilka jättebra tips. Ja, det blir lite grejer med tiden.....
Så förvaringen är superviktig.

Annelie sa...

Ja förvaringen är jätteviktig, och så är det ju så roligt att bättre kunna se alla fina saker man har också =)