21 mars, 2009

Smarriga cupcakes

DT Veronica bjuder på smarrig cupcake!






Min största "kockidol" är Leila som jag absolut avgudar i allt hon gör.
Jag vill ha varenda kökspryl som hon har och jag försöker ibland att
laga något mumsigt efter några av hennes smaskiga recept.
Så det var hennes cupcakes jag tänkte på när jag gjorde detta kort!


Jag är också en stor fan av Leila och här kommer ett av mina favoritrecept!



Chocolate cupcakes

Ingredienser:

  • 3 st ekologiska ägg

  • 2,5 dl strösocker

  • 1 tsk vaniljsocker

  • 50 g smör

  • 1 dl gräddfil

  • 2 msk kallt kaffe

  • 3,5 dl vetemjöl

  • 2 tsk bakpulver

  • 4 msk kakao av god kvalitet

  • 1 st nypa salt

  • 100 g mörk kvalitetschoklad 70 %
Chocolate frosting:


  • 60 g mjukt smör
  • 5 dl florsocker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 0,5 dl kakao av god kvalitet
  • 100 g phiadelphiaost
  • 1 msk varmt kaffe
  • Strössel eller blommor till garnering

Gör så här:

  • Sätt ugnen på 175 grader.

  • Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.

  • Smält smöret, häll i gräddfilen och kaffet och blanda det med äggsmeten.

  • Blanda vetemjöl, bakpulver, kakao och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.

  • Hacka den mörka chokladen grovt och smält den i ett vattenbad (i en skål över kokande vatten).

  • Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet.

  • Grädda i mitten av ugnen i cirka 15 minuter. Låt svalna.

Chocolate frosting:

  • Rör smör, florsocker, vaniljsocker, kakao och phiadelphiaost krämigt. Rör sist ner kaffet.

  • Bred frostingen på cupcakesen och garnera med strössel eller blommor

15 kommentarer:

Monica sa...

Leilas muffins är helt klart de bästa!! :-) Man blir väldigt inspirerad av att baka några efter detta fina kortet!

Camilla sa...

Åhhh nu blev man sugen på muffins. Och ja Leilas recept...yummie!
tack för receptet!

Jättefint kort!

Ha det så bra

Kramizzzzzzzz

Sofi_79 sa...

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅ nu får jag nog baka lite imorgon..
Så fina kort och så smariga cupcakesen så ut... Jag kommer nog drömma om de i natt...

Anonym sa...

Massa inspiration!!! Är bortskämd -har en dotter som älskar att baka muffins =)
Kul idé med pärlorna! Snyggt med vita fält i färgläggningen -ger mer liv tycker jag.

Anonym sa...

Ååh vem gillar inte Leila liksom, hon är ju en guuuud i köket! Allt hon gör ser helt fantastiskt gott ut.
Och det gör även ditt kort! Mums!
Tackar så mycket för receptet gör jag också, här skall bakas cupcakes!

Kramar!

Veronica sa...

Tack för era snälla ord om mitt kort! Blir jätteglad!!

och mmmmmm..... säger jag bara om det mumsiga fotot! Nu vet jag vad jag ska baka när jag har en gräsänka-helg nästa helg!!

Veronica sa...

Tack för era snälla ord om mitt kort! Blir jätteglad!!

och mmmmmm..... säger jag bara om det mumsiga fotot! Nu vet jag vad jag ska baka när jag har en gräsänka-helg nästa helg!!

Anonym sa...

Leila är ju helt klart bäst
och dina kort ser åxå väldigt smarriga ut dvs. perfekta
gillar allt med cupcakes live or not....
kram.lolla.

Anonym sa...

Jag gillar också Leila!! Har testat hennes blåbärsmuffins och dom är fantastiskt goda, blir ju förstås sugen att baka chokladmuffins. Kortet är jättefint - och man blir jättesugen på att fika!

Julhuset sa...

Vilket smarrigt kort, Leila är en riktig inspirationskälla.

Pippin sa...

Jättemumsigt kort och vad fint med pärlor som deko.

Gabriella sa...

Härlig stämpel på muffins!!!

Jag har Leilas urvackra kokbok hemma i hyllan, och jag blir alltid sugen på cupcakes när jag ser hennes fina bakverk. Livsfarligt för oss (MIG!!) som egentligen behöver gå ner i vikt... ;-)

Anonym sa...

Åh, Leilas bakverk är underbara! Och likaså är ditt kort! Jag som just går på diet (suck...) blir ju jättesugen på muffins nu. Inte bra.

Anita sa...

Vilket fint kort! Blev ju fikasugen nu :-)
~Anita

vifsla sa...

Åhh dessa muffins! Jag är så sugen att göra en LO med muffins men har lite svårt med inspirationen när det är så mörkt ute.